söndag 6 november 2011

Baka baka liten kaka....

Insett hur mycket jag saknat en god liten kaka till mitt te på kvällen.
Köper aldrig kakor men bakar gärna.
Och nu var det verkligen dags.
Allt som fanns kvar i botten på kakburken var saffransskorpor sen i påskas.

Bestämde mig för min favorit, bondkakor.
Och brysselkex bara för färgen.

Tyvärr blev mina kakor inte så fina utseendemässigt.
Men jag tycker att kakor ska vara bäst när man blundar.
Hellre ful och god än fin och äcklig.

Bondkakor   ca 60 st


3/4 dl sötmandel
5 1/2 dl vetemjöl
2 dl strösocker
1 nypa salt
200 gram smör
1 msk sirap
1 msk vatten
1 tsk bikarbonat

Hacka mandeln grovt. 
Rör ihop de torra ingredienserna i en skål, blanda i resten och rör ihop till en deg. 
Dela degen i två delar och forma till rullar, 4-5 cm tjocka. 
Packa in dem i plastfolie och lägg kallt i kylskåp en stund.
Sätt ugnen på 200 grader. 
Tag ut degen och skär rullarna i tunna skivor och lägg på plåt med bakplåtspapper. Grädda i 8-9 min mitt i ugnen.

Brysselkex   ca 50 st


4 1/2 dl vetemjöl
3/4 dl strösocker
200 gram smör
2 tsk vaniljsocker

Garnering: 1 dl strösocker och röd karamellfärg

Blanda alla ingredienserna till en deg. Dela degen i två delar och forma till rullar.
Blanda socker och några droppar karamellfärg och häll ut på bakbordet. Rulla degen i sockret. 
Lägg rullarna i kylen i ungefär 1 timma. 
Sätt ugnen på 200 grader. 
Skär rullarna i ca 5 mm tjocka skivor och lägg på en plåt med bakplåtspapper. Grädda ca 10 min mitt i ugnen.


Trevlig söndag!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar