fredag 20 december 2013

Julavslutning



Tog cykeln till gamla jobbet i morse.
En fin men kall morgon.
På styret hänger en påse med kokostoppar, knäck och tryffel.
Det är till in bästa vän som jag bakade med igår.

På väg in i skolan träffar jag föräldrar och barn.
Alla förväntansfulla och glada.
- Så roligt att se dig igen!, säger en mamma.
- Det var längesen!, säger en annan.
- Vart jobbar du nu?, frågar en tredje.
Av barnen överöses jag av kramar.
Det är för längesen vi sågs jag inser det nu.
Vi pratar jul, kompisar, nya små syskon, instrument och tappade tänder.

De små jag en gång var klassföreståndare för i ettan är nu malliga men kramiga sjätteklassare.
Till sommaren ska jag se dom få en ros på skolavslutningen.
Tiden går fort.
En liten tår trillar i min ögonvrå.
Avlutningen var fin, med sång och skratt.
Efteråt lite fika med mina fina gamla arbetskamrater.
Vi saknar varandra.
På väg hem cyklar jag förbi qigongmannen.
Han står på gräsmattan vid fotbollsplanen och viftar på armarna.
Jag ler och allt känns som vanligt!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar