tisdag 29 mars 2011

Svenska Formrebeller...

 ...heter pågående utställning på Borås Textilmuseum.


1960- och 70-talen var en revolutionerande tid med stora samhällsomvandlingar i Sverige. Tidsandan präglades av uppbrott från tidigare generationers borgerliga familjeideal och ett nytt socialt och politiskt engagemang. Kvinnligt förvärvsarbete, sexuell frigörelse, studentprotester och populärkultur var alla uttryck för en ny syn på individens behov. Utställningen presenterar utvalda formgivare och designgrupper som på olika sätt tog ställning till tidens progressiva anda.

Knappt 7 kronor har duk och "servis" till en middag för fyra gått på. Bara att stoppa in i brasan....haha!
 

Bygg ihop din egen stol....definitivt inte brandsäker.

Hade höga förväntningar på denna utställning när det gäller tyg,färg och form. Men jag blev besviken. Den håller inte måttet och textilmuseet har presterat dåligt de senaste utställningarna. Både vad gäller innehåll och presentation. Gillade vad jag såg för det är ett intressant ämne men.....





....jag hade velat se mer textil från 60-70 tal och inte bara alster från kända formskapare. Tycker den kunde innehålla så mycket mer. 
En fattig utställning som inte gjorde speciellt stort intryck.


En glad överraskning var dock att i entrén till utställningshallarna står en av mina favorit skulpturer,  
Cloned Frogs on Gala-dress.

 

En alldeles underbar skulptur av konstnären William Sweetlove. 
När den var med på Borås skulpturfestival förra året så vandaliserades den i statsparken. Föräldrar lät sina barn klättra på den och någon sparkade av grodorna och slängde i Viskan. Den fick lagas och ställas på innergården till det temporära kulturhuset i stan för att skyddas. Nu står den alltså på museet men vad jag har hört ryktas ska den få sitt permanenta hem på nya textilhögskolan som dom bygger i Simonsland.





Jag har haft en ide om att presentera månadens skulptur på min blogg och nu blir "klänningen" den första.

April månads skultpur är Cloned Frogs on Gala-dress!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar