tisdag 19 april 2011

Abecita Konstmuseum


För er som inte redan vet så lägger jag mycket av min vakna tid hos Abecita. Och nej, jag vet inte om dom har några bra BH:ar just nu. 


Våren 2008 besökte jag museet för första gången tillsammans med en kompis.
Såg då att museet sökte något kallat Nära Vän. En person som kan hjälpa till med att sköta konstmuseet. Det är ett frivilligt åtagande utan krav på ekonomisk ersättning. Man skulle se det som en insats för sin hemstad Borås. 
Tänkte att det kunde vara en kul grej. Jag älskar ju foto så varför inte. Dagen efter ringde museichefen Linda och undrade när jag kunde ställa upp. Och på den vägen är det. 

cafét


Nu är jag på Abecita Konstmuseum minst en dag i veckan. 
Som Nära Vän står jag till i cafét, hjälper till på fotokvällar,  guidar i fotohallen, välkomnar besökare, hjälper till vid omhängning och fixar annonser bl.a.

fotokväll

Och jag är ju inte ensam. Jag har ca 40 andra Nära Vän kollegor. Underbara damer och herrar!
Sedan några år tillbaka guidar jag även den privata samlingen av grafisk konst som finns på våningarna över fotohallen. 

permanenta samlingen

Så som ni förstår blir det en hel del Abecita. Men inte mig emot jag tycker det är jättekul.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar