onsdag 22 augusti 2012

Sköldpadda

Nu i somras när mor och far städade ur det gamla hönshuset (som nu ska bli förråd) hittades mitt stora skölpaddsskal.
För en massa år sedan samlade jag på prydnadssköldpaddor och önskade mig en livs levande som husdjur.
Så blev de inte.
Och bra är nog det för dom lever ju väldigt länge och inte skulle jag ha lust att ha en sköldpadda nu.
En farbror på äldreboendet min mamma jobbade på fick nys om att jag gillade sköldpaddor.
Han berättade om sina äventyr som sjöman på havet.
Att de på 50-talet fiskat från tankbåten och fick upp en havssköldpadda.
Den kokade de soppa på och sparade skalet.
Han frågad om skalet var något jag skulle vilja ha.
Om!!?
Blev jätteglad, det är så fint.
Så stort.
Och från en riktig sköldpadda.
- Jag har huvudet i frysen också om du vill ha? , hade han visst frågat mamma.
Glad hon drog gränsen där och tackade nej.


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar