lördag 21 maj 2011

Frallor


Igår kväll bakade jag frallor. Använder samma recept som till mitt bröd jag brukar baka.
Ett så bra recept som man kan variera i evigheter. Ibland trycker jag ut det i långpanna och pillar ner fetaost och tomater. Ibland blir det formfranska, eller i med lite rågsikt och det blir ett bondbröd.
Den här gången blev det som sagt frallor med lite sesamfrön.


Mums!

Och här kära vänner kommer receptet:

Annas matbröd med knaprig skorpa

50 g jäst
6 dl vatten
1/2 dl olivolja
2 tsk salt
ca 16 dl vetemjöl

Finfördela jästen i en bunke.
Värm vattnet till 37 grader. Tillsätt oljan. Häll degvätskan över jästen och rör tills den löst sig. 
Tillsätt salt och vetemjölet. Arbeta degen väl. Jäs under bakduk i 60 min.

Nu kan du välja vad du vill göra för bröd. T. ex. tre limpor, frallor eller fyllda bröd. Man kan också pensla bröden med mjölk eller med olivolja och strö över rosmarin och flingsalt.

Låt det sedan jäsa igen i 30 min. 
Sätt ugnen på 250 grader. 
Sänk till 225 grader när bröden sätts in. 
Grädda i nedre delen av ugnen i 20-25 min.
Hoppas ni nu vågar pröva på att baka ett "helgbröd". 
Lycka till!!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar