tisdag 3 maj 2011

Visselpipekaka

Igår bakade jag en sockerkaka till mina kära kollegor. En härlig apelsinkaka var det tänkt.


Eller det blev en apelsinkaka. Gammalt hederligt recept och allt. 
Ville "betala igen" för att jag halvt om halvt snodde deras ena visselpipa när jag gick och blev idrottslärare. 
Man kan säga att jag bjöd dem på visselpipekaka.

Så här är receptet på den underbara apelsinvisselpipekakan:
 
Smet:

150 g (3 dl vetemjöl)
2 tsk bakpulver
2 ägg
60 g (2 msk) smör
180 g (2 dl) socker
1 dl pressad apelsinsaft



Formen:

Smör eller margarin
skorpsmulor
 

Beredning:

Tag fram alla ingredienserna. Smörj och brödbeströ en rund eller avlång kakform. Smält fettet och låt det svalna.

Sikta eller rör mjöl och bakpulver väl samman. Vispa ägg och socker poröst och blanda i rivet skal av 1-2 apelsiner och fettet. Tillsätt mjölblandningen växelvis med den pressade apelsinsaften. Häll smeten i formen. Grädda i svag-medelgod ugnsvärme. Jag gräddade min i 200grader i 30 min. Pröva med sticka. Låt kakan stå kvar i formen en kort stund innan den stjälps upp.
 
En perfekt kaka för dom som inte tål mjölk

Och idag var det Good Bye för flera av mina tomatplantor. Dags för dem att få nya fina hem hos mina arbetskamrater.

 

Tro det eller ej men idag på väg hem från jobbet så började det snöa....


....usch och fy!
 
Sköt om varandra!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar