lördag 7 maj 2011

Louisiana....



....Museum for Moderne Kunst är ett konstmuseum för modern konst beläget i Humlebäck cirka 10 km söder om Helsingör i Danmark.
Museet invigdes i augusti 1958 och har därefter byggts ut flera gånger. 

Museets samling av modern konst omfattar internationella konstnärer som Jean Arp, Max Ernst, Robert Rauschenberg, Roy Lichtenstein, Pablo Picasso och Andy Warhol.



Jag har haft en underbart härlig dag på Louisiana. 
Det blir för mycket om jag skulle skriva om allt men ska försöka sammanfatta lite.

När vi kom till Helsingör på förmiddagen så fick vi en timma att strosa runt. 


Och gissa vad Fröken Anna råkar hamna.....om inte på en loppis.....hihi! 
Men jag fynda inget...



Hela gatan ner mot loppisen var "möblerad" av mattor. 


Sedan drog vi vidare till Louisiana.  Vi började med att se Picasso utställningen. Och JA jag vet att man inte får fotografera. Men det är som med skulpturer och "inte röra" skyltar. Att klappa en staty är halva nöjet. Man BARA måste!! Så jag smygfotade lite. 


Sedan såg vi David Hockney och den utställningen var bättre än jag kunnat hoppas på. Hans utställningen heter "Me draw on Ipad". Och vi klev in i ett mörkt rum där Ipads var monterade på väggarna. Dessa visade helt underbara färgstarka bilder. På en vägg visades bilder med hjälp av Iphone.


Ja äta bör man annars dör man....


svampsoppa

Och givetvis kan man inte besöka museet utan att ta sig ut i den omgivande parken. Där stoltserar inte bara skulpturer utan även en enorm magnolia....

här ser ni mina "konstvänner" , stora U och stora G














Har sett mycket gammalt och mycket nytt. 
Och tillsammans med goda vänner blev den här resan full av skratt och energi.
Foto: Ulla Wulff

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar